fredag 21 mars 2014

Uppstart av tema vatten!

I tisdags hade vi en samling där Catrin tog in en kaffekopp som hade stått ute över natten i regnet och frågade barnen "vad är det i kaffekoppen tror ni?"
En del trodde kaffe andra vatten och nu startar en intressant diskussion med en hel del frågor från oss pedagoger och en massa kloka svar från barnen. 
Vi mäter hur mycket vatten det är i koppen och frågar hur kan det börja regna och vart kommer regnvattnet ifrån?




En del barn trodde det var osynliga elefanter som satt i molnen och sprutade ut vatten från snabeln. 
Sen blev det funderingar hur vattnet kommer till kranen och vad händer med vattnet som finns i toaletten. 
Barnen bestämmer att vi har fått ett vattenmysterium att lösa och att vi alla har blivit vattendetektiver. 

På onsdagen fick barnen frågan:
"Vad skulle du vilja veta om vatten?" 
Och följande grupper skapades:

- En grupp ville veta mer om vattnet i toaletten. 
- en grupp ville veta mer om vattnet i kranen. 
- och en grupp ville veta om det är elefanter i molnen som gör att det regnar.

Nästa vecka delar vi in oss i grupperna och då ska vi lösa dessa mysterium och sen redovisa detta för de andra grupperna lite senare. 

Vårt mål med detta är vi ska sträva efter att varje barn

- utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. 

- utvecklar sin förståelse för naturkunskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysiska fenomen. 

- utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar